Campagnebeeld met huisjes waar het licht aan en uit gaat.

zo blijft delft aan

We gebruiken met zijn allen steeds meer elektriciteit, ook in Delft. En we wekken steeds meer zonne- en windenergie op. Hierdoor ontstaan pieken in het stroomnet en dreigt het net overbelast te raken. Dit noemen we netcongestie. Delftenaren kunnen helpen door de piek tussen 16.00 en 21.00 uur zoveel mogelijk te vermijden.

Gebruik minder stroom tussen 16.00 en 21.00 uur

Dat kan op verschillende manieren: door energie te besparen, apparaten op andere momenten van de dag te gebruiken en rekening te houden met de drukte op het stroomnet. Met kleine aanpassingen maak je al verschil.

1. Bespaar energie

Kijk waar je energie kunt besparen in huis. Minder verbruik is goed voor je portemonnee en het stroomnet. Lees de bespaartips om je energieverbruik te verlagen. En er zijn veel organisaties in Delft die je helpen met gratis verduurzamingsadvies.

2. Vermijd de piek 

Gebruik zo min mogelijk stroom tussen 16.00 en 21.00 uur. Zet apparaten zoals de wasmachine of vaatwasser buiten deze tijden aan, bijvoorbeeld met een timer of start-uitstel. Elektrische laadpalen kun je vaak zo instellen dat ze automatisch laden wanneer het rustiger is op het net.

3. Gebruik de eKlok 

Op de eKlok van Stedin zie je wanneer het druk is op het stroomnet. Je ziet ook wanneer het een goed moment is om stroom te gebruiken. Zo help je mee om stroompieken te voorkomen.

‘Zo houden we Delft aan.’