Het Nederlandse stroomnet is één van de beste ter wereld. Toch raakt het steeds vaker overbelast. Hoe kan dat? En hoe lossen we het op? Hieronder geven we je meer informatie over netcongestie en de oplossingen.
Verzwaring
Stedin werkt iedere dag opnieuw aan een stroomnet dat onze veranderende energievraag aankan. Ze vernieuwen, verzwaren en breiden het stroomnet uit. Vanaf 2027 versterkt Stedin het laagspanningsnet in Delft. Dit gebeurt buurt voor buurt. Daarbij moeten straten open om zwaardere kabels te leggen. Ook komen er extra elektriciteitshuisjes bij. Het is een grote klus die ook tijdelijk overlast kan geven. Tot slot ontwikkelt Stedin slimme technologieën en digitale systemen om het net beter te monitoren en beheren.
Inzet gemeente
De gemeente is niet verantwoordelijk voor de netuitbreiding, dat zijn de Rijksoverheid, de ACM en de netbeheerders. Wel blijft de gemeente in gesprek en ondersteunt waar mogelijk. Zo vraagt de gemeente het Rijk om te blijven investeren in het versterken van het elektriciteitsnet. Ook blijft de gemeente in gesprek met Stedin en ondersteunt bijvoorbeeld bij vergunningen.
Ondertussen houden we Delftenaren zo goed mogelijk op de hoogte. Onder meer over de werkzaamheden aan het stroomnet in de buurten. De planning hiervoor is nog niet bekend. Zodra dat wel zo is, komt de gemeente samen met Stedin met informatie voor heel de stad. En voor de buurten die als eerste aan de beurt zijn.
Werking stroomnet
Het stroomnet bestaat uit 3 onderdelen:
- Het hoogspanningsnet – Tennet
- Het middenspanningsnet – Stedin
- Het laagspanningsnet – Stedin
Bedrijven die veel stroom gebruiken, hebben een aansluiting op het hoog- en middenspanningsnet. Dit zijn grootverbruikers. Voor het hoogspanningsnet geldt sinds december 2024 netcongestie in Delft.
Kleine bedrijven, woningen en maatschappelijke voorzieningen hebben een aansluiting op het laagspanningsnet. Dit noemen we kleinverbruikers. Hiervoor geldt met ingang van 1 juli 2026 netcongestie.
Netbeheerders werken aan een verzwaring van het elektriciteitsnet, maar dat kost veel tijd. Daarom is het nu belangrijk om zoveel mogelijk energie te besparen en de piek tussen 16.00-21.00 uur te mijden.