Samen het licht aanhouden in Delft

Uw wasmachine of vaatwasser buiten piektijden aanzetten. Uw slimme apparaten zo instellen dat ze automatisch laden wanneer het rustiger is op het stroomnet. Ook ú kunt meehelpen om overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Atse Veeke, projectleider netcongestie bij de gemeente, vertelt waarom dat belangrijk is.

Het wordt steeds drukker op het Nederlandse elektriciteitsnet. “Dat komt door een groeiende vraag naar stroom. En door een groter aanbod aan elektriciteit uit zon en wind”, legt Veeke uit. “Het huidige elektriciteitsnet kan dit niet altijd goed vervoeren. Hierdoor ontstaan files op het stroomnet, dit heet netcongestie.”

Hoe dringend is het probleem?

“In april kondigde Utrecht – als eerste regio in Nederland – al een volledige aansluitstop af per 1 juli. Voor huishoudens én bedrijven zit een nieuwe of zwaardere aan sluiting er daar voorlopig helemaal niet in. De gevolgen zijn groot: nieuwe woningbouwprojecten kunnen niet beginnen. En ook nieuwe bedrijven kunnen niet opstarten.”

En in Delft?

“Ook in Delft hebben we te maken met netcongestie”, zegt Veeke. “Om in aanmerking te komen voor een nieuwe of zwaardere stroom aan sluiting gelden vanuit de Rijksoverheid nieuwe regels. Dat houdt het stroomnet betrouwbaar. Grootverbruikers konden al geen aansluiting meer krijgen en komen op een wachtlijst. Vanaf 1 juli 2026 komen ook aanvragen voor een nieuwe of zwaardere aansluiting voor klein verbruik op die wacht lijst. Kortom, ook in Delft wordt  de urgentie echt gevoeld.”

Goed om te weten: groot verbruikers zijn bedrijven of organisaties met een grote aansluiting in de meterkast, waar door zij meer stroom kunnen afnemen. Kleine bedrijven, woningen en maat schappelijke voorzieningen hebben vaak een kleinere aan sluiting. Dit noemen we kleinverbruikers

Wat betekent die wachtlijst op korte termijn voor inwoners?

“Wanneer huishoudens een laadpaal willen plaatsen of overstappen op elektrisch koken en een warmtepomp plaatsen, hebben ze soms een zwaardere aansluiting nodig. Tot 1 juli kunnen inwoners hiervoor een aanvraag indienen via mijnaansluiting.nl/home. Er geldt dan geen wachtlijst. Stedin sluit kleinverbruikers dan aan. Na 1 juli komt de aanvraag op de wachtlijst. Deze wordt pas uitgevoerd als er ruimte is op het net.”

Wat doet Stedin intussen aan het probleem?

“Stedin versterkt de komende jaren het laag- en midden spanningsnet in Delft. Dit gebeurt buurt voor buurt. Daarbij moeten straten open om zwaardere kabels te leggen. Ook komen er 130 elektriciteitshuisjes bij. Het is een grote klus die ook tijdelijk overlast kan geven.”

Wat doet de gemeente?

Netcongestie is vooral de verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid, de ACM en de netbeheerders. De gemeente vraagt het Rijk om te blijven investeren in het versterken van het elektriciteitsnet. Ook blijft de gemeente in gesprek met Stedin en ondersteunt waar dat kan, bijvoorbeeld bij vergunningen.

Ook houden we inwoners zo goed mogelijk op de hoogte. Onder meer over de werkzaamheden in de buurten. De planning hiervoor is nog niet bekend. Zodra dat wel zo is, komt de gemeente samen met Stedin met informatie voor heel de stad. En voor de buurten die als eerste aan de beurt zijn.

En we vragen inwoners mee te helpen om overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Via posters en andere uitingen roepen we hen op om de stroompiek (van 16.00 tot 21.00 uur) zoveel mogelijk te vermijden. Zij kunnen echt een belangrijke bijdrage leveren. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, houden we samen het licht aan in Delft.