Netcongestie en overbelasting van het stroomnet hebben diverse gevolgen.
Gevolgen voor huishoudens
De overbelasting van het stroomnet kan zorgen voor spanningswisselingen. Dit merk je bijvoorbeeld aan een flikkerende lamp in huis.
Er komt vanaf 1 juli 2026 een wachtlijst voor huishoudens die hun bestaande aansluiting willen verzwaren. Dit is bijvoorbeeld nodig als ze een laadpaal of warmtepomp willen plaatsen of overstappen op elektrisch koken. Tot 1 juli kunnen inwoners hiervoor een aanvraag indienen via Mijn aansluiting (link is extern). Er geldt dan geen wachtlijst en Stedin voert de aangevraagde verzwaringen uit. Na 1 juli komt de aanvraag op de wachtlijst. Deze wordt toegekend op basis van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk.
Aan de bestaande aansluitingen verandert er niets. Er is genoeg elektriciteit voor woningen met een bestaande aansluiting.
Gevolgen voor kleine bedrijven
Mkb-ondernemers die willen verduurzamen of uitbreiden en hiervoor een zwaardere aansluiting nodig hebben, kunnen dat tot 1 juli 2026 aanvragen bij de netbeheerder Stedin. Na 1 juli 2026 komen de aanvragen terecht op een wachtlijst. Deze wordt toegekend op basis van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk.
Bijdrage van huishoudens
Huishoudens hebben meestal kleinere aansluitingen dan grote bedrijven. Maar er zijn wel weer heel veel woningen. Alle huizen samen gebruiken juist weer heel veel stroom. Zeker als iedereen thuis komt na een lange werkdag. Dan ontstaat er een stroompiek.
Daarom roepen Stedin en de gemeente iedereen om op het stroomgebruik zoveel mogelijk te spreiden over de dag. En we stimuleren je om grote apparaten zoals een wasmachine of vaatwasser niet aan te zetten tussen 16.00 en 21.00 uur. Jouw bijdrage heeft dus zeker zin!