Delfland vraagt iedereen om een steentje… eh, tegel weg te dragen
Langere periodes van droogte komen helaas steeds vaker voor, en dat merken we ook in onze eigen regio. Het is momenteel zelfs zo droog dat het Hoogheemraadschap van Delfland alle zeilen bij moet zetten om voldoende zoet water in de sloten en vaarten te houden. Er wordt achter de schermen hard gewerkt om extra water aan te voeren uit het Brielse Meer, maar het waterschap kan dit tekort niet alleen oplossen. Daarom roepen ze iedereen op om mee te helpen.
Het principe is eenvoudig: hoe minder verharding, hoe beter we bestand zijn tegen de droogte. Als er straks weer een bui valt, is het belangrijk dat dit water niet direct het riool in stroomt, maar de kans krijgt om in de grond te zakken. Zo vullen we de grondwaterreserves aan en houden we de Delftse bodem gezond. Of het nu gaat om een complete achtertuin of een paar slimme aanpassingen op een balkon; elke tegel die plaatsmaakt voor groen helpt mee.
Aan de slag met Klimaatmaat Delft
Wil je direct de schep in de grond steken, maar weet je nog niet hoe je dit aanpakt? Of wil je weten wat de handigste manier is om van je oude tegels af te komen? Voor alle praktische tips en ondersteuning kun je terecht bij Klimaatmaat Delft. Zij organiseren ook dit jaar het NK Tegelwippen in Delft, dus jouw gewipte tegels tellen meteen mee voor de Delftse score.
Lees meer over de campagne ‘Weerkrachtig, ben jij het al?’ op de website van Hoogheemraadschap Delfland.