Floortje: ‘Als gasten een keuze hebben, kiezen ze vaak de duurzame optie.’

Hotel de Plataan aan het Doelenplein is al jaren een begrip in Delft. Vorig jaar nam Floortje Meijer (30) het hotel over van haar ouders. Zij vertelt hoe zij duurzaamheid combineert met comfort voor haar gasten.

Je mag jezelf nu al ruim een jaar hoteleigenaar noemen. Hoe bevalt dat?

‘Dat was even wennen! Gelukkig hoef ik dus niet alles in één dag te leren. Ik ben hier opgegroeid en werkte als student al een tijdje in het hotel. Bovendien lopen mijn ouders hier nog rond, met wie ik veel kan bespreken. Het is hard werken, maar het geeft ook veel energie.’

De Plataan is dus een echt familiehotel?

‘Zeker! En we vinden het belangrijk dat onze gasten ook een gevoel van ‘thuiskomen’ hebben. We hebben 29 kamers, drie vergaderzalen en een ontbijtzaal. Vorig jaar kwam mijn zusje met het idee om daar een restaurant aan toe te voegen. Dat is sinds deze zomer geopend.’

vrouw staat voor hotel

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jullie?

‘Mijn ouders zijn daar al vroeg mee aan de slag gegaan. Ze wilden graag iets bijdragen aan een duurzamere wereld. Tegenwoordig is het steeds normaler dat hotels aan duurzaamheid doen. Er komt natuurlijk steeds meer regelgeving voor, dus je moet ook wel mee in de transitie.’

Hoe kun je als hotel duurzaam doen?

‘Hotels hebben over het algemeen een hoog waterverbruik, omdat er veel gedoucht en gewassen wordt. Om dat terug te dringen hebben we al onze kranen en toiletten waterbesparend gemaakt. Ook maken we kamers niet meer standaard elke dag schoon en wassen we de handdoeken niet meer elke dag, tenzij de gast daarom vraagt. Dat scheelt een hoop water! Dit vertellen we meteen bij het inchecken.’

‘Als gasten een keuze hebben, kiezen ze vaak de duurzame optie’

Wat vinden jullie gasten daarvan?

‘Mensen die twee nachtjes ergens blijven, vinden het vaak niet nodig dat hun kamer elke dag wordt schoongemaakt. Willen ze dat wel? Dan kunnen ze dat altijd aangeven. Zeker als ze weten waarom, begrijpen ze dat we het zo doen. Het geld dat wij besparen met de schoonmaak, steken we in duurzame projecten in Delft. Op dit moment werken we bijvoorbeeld met de buurt en de gemeente aan bijenkasten in de Doelentuin.’

Wat doen jullie nog meer?

‘We houden rekening met duurzaamheid in bijna alles wat we doen. Dat zit hem ook in kleine dingen. Bij het ontbijt bieden we geen monoverpakkingen aan, zoals kleine pakjes hagelslag en jam. In plaats daarvan kunnen gasten een schaaltje vullen bij het buffet. In de badkamers hangen flacons met shampoo en douchegel en bieden we geen mini’s meer aan. Dat scheelt weer verpakkingsmateriaal.’

Wat is de grootste uitdaging om als hotel te verduurzamen?

‘Je moet een goede balans zien te vinden tussen duurzaamheid en comfort. We willen duurzaam doen, maar we willen onze gasten ook een ervaring bieden waar ze happy mee zijn. Neem bijvoorbeeld dat waterverbruik. Je kunt wel vínden dat gasten korter kunnen douchen, maar dat willen wij niet voor ze bepalen.’

Hoe vind je die balans?

‘Door opties te bieden én je gasten hierin mee te nemen. Zo leggen we standaard één handdoek per persoon op de kamer. Voor de meeste gasten is dat genoeg, waardoor we weer minder hoeven te wassen. Maar we zeggen bij het inchecken wel dat ze om meer handdoeken kunnen vragen. In de douche hangen zandlopertjes waarmee gasten hun ideale douchetijd kunnen kiezen en bijhouden. We willen gasten bewust maken, maar niets opleggen.’

‘We willen onze gasten meenemen in onze verduurzaming’

Jullie hebben zelfs een duurzaamheidskamer!

‘Klopt! Dat is een van onze veertien themakamers. Er hangen bijvoorbeeld lampen gemaakt van oude flessen en gaas. Op de muren zit rivierklei. Dat is herbruikbaar en honderd procent natuurlijk. Er staan ook grijpers en vuilniszakken, voor gezinnen die het leuk vinden om een rondje afval te gaan prikken in Delft. Ook hiermee willen we gasten inspireren.’

 

En het nieuwe restaurant?

‘Daar hebben we ook aan duurzaamheid gedacht. De keuken is helemaal gasloos, we koken op inductie. De vriescel is alleen te bereiken via de koelcel. Zo verlies je zo min mogelijk koelte en verbruik je dus minder stroom. Onze frituurolie wordt opgehaald en opnieuw gebruikt als biobrandstof. Bovendien kopen we zoveel mogelijk lokaal in: onze zuivel, vleeswaren en honing komen allemaal uit de buurt.’

Heb je een duurzame tip voor andere hoteleigenaren?

‘Kijk met welke aanpassingen je snelle milieuwinst kunt pakken. Een waterbesparende kraan levert meteen veel op en gasten merken hier weinig van. Denk ook na over welke opties je je aanbiedt. Als gasten een keuze hebben en je daar uitleg bij geeft, kiezen ze vaak voor de duurzame optie.’